Halaman

Jumaat, 10 Jun 2011

hangus?hangus?hangus?

Pada suatu petang Izham meminta ibunya membuatkan kek coklat untuknya. Ibunya menyuruh anak-anaknya membantunya membuat kek tersebut.
Izham hanya melihat sahaja ibunya dan adik-adiknya membuat kek itu. Pada jam 6 kek itu sudah bersedia untuk dimasukkan ke Oven. Kek itu mengambil masa lebih kurang 1 jam untuk disaji.
Izham terliur dengan bau kek yang sangat sedap itu. Ibu nenyuruh adik-adiknya menjaga dan menyajikan kek itu jika kek itu telah masak. Malangnya tanpa disangka-sangka kek itu telah hangus begitu sahaja. Ini disebabkan kek itu telah berada lebih lama dalam Oven. Ibu Izham sangat kecewa dengan kelalaian adik-adiknya. Adik-adiknya menganggap bahawa kek itu belum sedia untuk dikeluarkan daripada Oven. Oleh kerana baunya yang terlalu sedap. Hasilnya, kek yang lazat itu bertukar menjadi hangus dan bewarna hitam-legam. Izham tidak memakan kek itu. Kek itu dibuang begitu sahaja. Ruginya.
Cerita ini adalah rekaan semata-mata tidak ada antara yang hidup dengan yang meninggal dunia. Banyak pengajaran harus kita teladani daripada cerita ini antaranya:

Kita harus melakukan sesuatu pekerjaan atau perkara dengan teliti agar tidak memberi kesan yang merosakkan.
Kita hendaklah mendengar kata-kata ibu bapa.
Kita juga hendaklah menguasai pelbagai jenis kemahiran supaya tidak membebankan kita pada hari kelak.

Kita hendaklah saling membantu antara satu sama lain untuk menghidupkan semangat perpaduan.

Tiada ulasan: