Halaman

Isnin, 2 Januari 2012

Sukan Bola Sepak?

Alhamdulilah bertemu kita sekali lagi. Pada kesempatan ini saya ingin mengenai satu jenis sukan yang sangat popular di dunia iaitu bola sepak.

Bola sepak telah diperkenalkan di China pada abad ke3 Sebelum Masihi. Organisasi antarabangsa yang menyelia permainan ini adalah Persatuan Bola Sepak Antarabangsa [FIFA]. Antara perlawanan yang sangat mendapat sambutan dalam permainan ini adalah Ppiala Dunia. Piala dunia diadakan 4 tahun sekali. Buat pengetahuan Brazil telah merangkul kejuaraan dalam pertandingan ini sebanyak 5 kali.

Sukan ini memerlukan sebanyak sebelas pemain di atas padang termasuk penjaga gol. Setiap pasukan mesti mempunyai sebelas orang pemain yang terdiri daripada pertahaanan, pemain tengah, penyerang dan lain-lain lagi.

Untuk memenangi sesuatu perlawanan strategii yang terbaik amat perluu. Contohnya dalam sukan ini setiap pasukan mempunyai formasi atau kedudukan pemain dalam sebuah pasukan. Biasanhya nombor pertama merujuk kepada pemain pertahanan, kedua untuk pemain tengah dan seterusnya pemain penyerang. Sebagai contoh formasi 442, 432, 332 dan lain-lain lagi.

Setiap pasukan diberi masa 90 minit untuk menghabiskan sesuatu perlawanan yang terdiri daripada 45 miniit pertama separuh masa pertama dan 45 kedua unttuk separuh masa ke dua.

Sekiranya kedua-dua pasukan masih gagal menentukan pemenangnya kaedah masa tambahan sebanyak 30 ninit digunakan. Jika tidak Berjaya menghasilkan jaringan perlawanan diteruskan dengan sepakan Fenalti. Hal ini bermakna setiap pasukan hendaklah melakukan sepakan sebanyak 5 kali.

Gol adalah apabila bola telah merentasi garisan gol.

Sebenarnya itu Cuma serba sedikit yang dapat saya kongsikan. Banyak lagi yang perlu diketahui bagi saya.

Sekian daripada saya harap anda terus kekal di ruang Insan Istimewa.

Tiada ulasan: