Selasa, 28 April 2015

gajet.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada kali ini saya ingin berkongsi berkenaan ketagih gajet. Gajet seperti mana yang kita ketahui merupakan peranti seperti telefon bimbit, computer riba, dan banyak lagi. Semuanya ini bolehlah dipanggil gajet. Apa tu ketagih gajet? Ketagih bermaksud suka yang teramat sangat sehingga penggunaannya elebehi had yang ditetapkan. Hal ini mungkin bermakna kalau takda i-phone mungkin boleh mati. Apalah yang nak dirisau padahal telefon atau gajet tu memang tatk boleh bawa bila dah mati. Dalam hal ini, pengguna yang mengalami ketagihan ini mungkin sangat suka bermain permainan video, chat, wats up, fb dan banyak lagi. Banyak kesan buruk penggunaan gajet secara berlebihan ni macam boleh menambah lagi kes penceraian antara suami isteri, gaya hidup akan berubah, tahap kesihatan juga akan terkesan, akal fikiran juga menerima akibatnya. Jadi bahayanya ketagih gajet ni. Kalau kita lihat anak muda kita sekarang ni kat mana pun selalu mengadap gajet ni. Bila orang lalu takda langsung perasaan hormat kepada orang lain. Apa telah berlaku? Adakah gajet ni telah mentransformasikan hidup kita. Sebenarnya telefon pintar tu taklah sepintar yang disangka tetapi hakikat sebenarnya otak ataupun akal kita lebih pintar dan maju daripada segalanya. Ini kerana otak kita yang buat alat atau peranti ni. Kalau kita main game kita yang plan apa strategi kita bukan permainan tu yang merancang segalanya. Jadi kita tak nak lihat hilangnya nilai-nilai murni dalam kalangan masyarakat kita dek karana gajet ni. Sebenarnya gajet ini boleh deuruskan penggunaannya. Sebagai contoh kita boleh bermain education game ataupun permainan yang berbentuk strategi bagi membolehkan otak kita terus cergas. Di samping itu, masa penggunaan gajet ini juga perlu dirancang supaya kita tidak terleka dengan alat ini. Ingatlah diri kita adalah segalanya. Sedarkan diri sebelum sedarkan yang lain. Sekian sahaja catatan pada kali ini. Moga ada manfaat buat kita bersama.

Jumaat, 17 April 2015

sunah.

Assalamualaikum dan selamat pagi. Selamat datang dan teruskan kunjungan anda di laman ini. Pada kali ini saya ingin berkongsi serba sedikit ilmu iaitu ilmu mustalah hadis. Ilmu ini adalah merupakan salah satu ilmu yang sangat penting bagi umat islam kerana ia berkaitan terus ddengan hadis nabi. Sebelum apa pun kita perlu tahu serba sedikit tentang hadis. Hadis adalah apa-apa yag disandarkan kepada nabi Muhammad sama ada perkataan, pengakuan, perbuatan, sifat dan sebagainya. Hadis merupakan sumber hokum kedua selepas alquran. Oleh itu, hadis penting sebagai penjelas yang lebih terperinci berkenaan nas atau hokum dalam alquran yang diterangkan scara umum. Contohnya cara mengerjakan solat. Sebagai mana yang kita ketahui hadis terbahagi kepada hadis qudsi dan hadis nabawi. Hadis qudsi bermakna lafaz daripada rasululah dan makna daripada allah. Firman allah yag diucapkan oleh nabi. Hadis nabawi pula adalah lafaz dan makna sepenuhnya daripada nabi Muhammad. Pernahkah kita mendengar istilah hadis sohih, hasan, daif, hadis ahad, matan, sanad, perawi dan banyak lagi. Jadi itulah serba sedikit yang akan sama-sama saya kongsikan apa yang saya tahu. Terus mengunjungi laman ini untuk terus sama-sama menikmati ilmu ini. Moga ada manfaatnya. Senyum sokmooo

Isnin, 13 April 2015

akhlak vs akademik?

Assalamualaikum dan selamat petang. Kembali bersua di laman istimewa ini. Diharapkan semuanya sihat sejahtera maklumlah kebelakangan ni cuaca tak menentu. Pada kali ini saya ingin berkongsi berkenaan akademik vs akhlak. Mana lebih penting. Tak boleh dinafikan system pendidikan di Negara kita banyak dipengaruhi oleh system akademik. Sebenarnya akademik ni suatu piawaian ataupun satu ukuran yang dibuat oleh manusia. Contohnya manusia boleh score a, b, c, d, bahkan G atau F pun boleh Semuanya itu berasaskan ukuran manusia semata-mata iaitu dalam peperiksaan. Sememangnya manusia itu diciptakan berkeadaan lemah. Oleh itu, sudah tentu system ini mempunyai kekurangannya yang tersendiri. Tapi bukan nak kata tak bagus bahkan ianya penting pada masa yang mencabar ini. Sebaliknya ia boleh ditambah baik dengan pendidikan yang lebih menekankan kepada asas akhlak. Mungkin ada yang mempersoal dapat strait A tapi tak jujur. 4 flat tapi bla diberikan tugasan tidak dapat dilakukan dengan sebaiknya maksudnya amanah. Kita lihat terutama remaja pada masa kini lebihsuka kepada hiburan. Di samping itu, ada juga antara mereka yang cemerlang ini tidak hormat guru, tak dengar cakap ibu bapa dan lainnya. Agaknya kenapa perkara ini terjadi? Jawablah sendiri. Pendidikan berakhlak sangat penting bagi melahirkan insan yang tahu tujuan apa di ke institusi pendidikan sama ada swasta atau kerajaan. Mereka juga akan belajar bersungguh-sungguh kerana mereka mempunyai sifat amanah dalam diri. Seorang yang cemerlang dalam peperiksaan mestilah cemerlang dan dekat kepada tuhannya. Bila dekat dengaan tuhan akan lahirlah akhlak yan terpuji hasil iman dan amal baik yang dilakukan. Sememangnya akhlak lebih dititikberatkan dalam menuntut ilmu kerana apa guna pelajar cerdik tapi dianya diherdik. Ilmu yang dipelajari hendaklah diamalkan kerana ianya akan ditanya nanti. Hal ini sangat penting dalam melahirkan masyarakat yang baik ddan Negara yang berkat Sebagai contoh Pemimpin. Semua kita adalah pemimpin tapi adakah kita adil. Maknanya pemimpin yang adil Adil itu merupakan salah satu sifat atau akhlak yang terpuji. Maka pemimpin seperti ini akan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Maka rakyat tidak akan dizalimi dianiayai. Jadi kita boleh lihat perbezaa akhlak dan akademik. Kejarlah sijil apapun asalkan motif utamamu hidup di dunia ini tidak diabaikan serta dikemudiankan. Terus sebarkan kebaikan buat semua insan. Diharapkan catatan ni bermanfaat kepada semua.

Sabtu, 11 April 2015

santai.

[Enter Post Title Here] Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Selamat datang kepada pengunjung baru blog ini dan selamat berjelajah kepada semuanya. Sebenarnya pada kesempatan ini merupakan hari cuti bagi diriku. Setelah agak lama berjuang dalam menuntut ilmu tibalah masa yang dinantikan. Bukanlah catatan kali ini agak berat tapi ia sekadar catatan santai sahaja buat permulaan. Ilmu adalah sangat penting dalam hidup ini. Ianya sangat pentig untuk diamalkan dalam hidup seharian. Pada para pelajar mungkin mereka lebih diberatkan dengan pelbagai tugasan tapi semuanya kembali kepada peperiksaan. Agaknya apakah cara pengamalan ilmu terbaik dan cara ia memberi manfaat? Jadi belajar sepanjang hayat bukan sekadar selepas sekolah atau selepas tamat belajar di institusi pengajian. Sekadar coretan santai.

Khamis, 2 April 2015