Isnin, 31 Disember 2012

tahun 2013 tiba

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat tahun baru 2013 Masihi. Semoga tahun ini membawa kebaikan yang banyak lagi pada kita semua. Terima kasih kepada para pengunjung yang sudi menjelajah atau menghadiri laman istimewa ini. Diharapkan kunjungan anda berterusan supaya kita mendapat manfaat bersama. Pada jam 12 nanti kita akan bergerak kepada satu tahun lagi yang penuh dengan cabaran. Hal ini bermakna usia kita juga makin bertambah. Sudah tua? Sebenarnya saya ingin menyorot kembali perkara-perkara yang telah berlaku pada diriku pada tahun 2012. Apa yang ingatlah. Baru-baru ini satu berita yang menggembirakan telah kuterima. Ada surat yang menyatakan saudara ahmad danial bin mohd sani telah berjaya memasuki Darul Quran untuk persijilan tahfiz bagi orang kurang upaya. Berita ini amat menggembirakanku. Kesyukuran yang tidak terhingga saya panjatkan kepada allah atas kurniaannya. Apa yang kuharapkan keselamatan dan kebahagiaan di sana nanti. Hal ini juga memberi peluang kepadaku untuk berjuang dalam menuntut ilmu. Pada 6 Disember yang lalu saya telah berjaya enyelesaikan peperiksaan yang agak besar dalam hidupku iaitu SPM. Orang kata ia penentu hidup. Padaku kita masih boleh berjaya dalam hidup selagi kita berusaha dan ada ilmu. Peperiksaan yang kurasakan agak lama itu padaku sangat menguji. Sebenarnya diri kita diuji dari segi fizikal dan mental dalam peperiksaan ini. Kalau periksa memang ada soalan yang senang dan susah. Hal itu adalah peranan lembaga peperiksaan dalam menyiapkan soalannya. Saya bersyukur kerana peperiksaan tersebut mampu kujalani dengan baik. Diharapkan keputusannya juga baik. Sebenrnya pada tanggal itu menandakan berakhirnya persekolahanku dlam hidup. Sekolah itu iaitu Smpk SETAPAK telah memberi peluang kepadaku untuk mengecap nikmat dalam menuntut ilmu. Kenangan di sana juga akan kutinggalkan. Rasa sedih gak tapi macammana? Kini saya perlu menghadapi hidup ini di alam dewasa. Jutaan terima kasih kepada guru-guru di SMPK SETAPAK kerana tanpa kalian semua tiadalah aku di sini. Terima kasih kepada semua guru sama ada yang mengajar ataupun tidak atas jasa-jasa yang amat mulia. Semoga allah merahmatimu setiap waktu. Tidak ketinggalan juga temu dugaku di Mab pada 18 Disember yang lalu. Temuduga ini adalah untuk kemasukan ke Darul Quran. Alhamdulilah segala-galanya berjalan lancar. Baru-baru ni juga saya telah membuat page sendiri di Facebook. Hehe. Saja nak kongsi. Ala, tarikhnya lupa. Kalau nak tengok bolehlah search kat facebook dan taip ahmaddanial. Hari Ahad baru Ini juga saya telah berjaya menjejakkan kaki ke Zoo Negara. Kalau nak tahu lebih lanjut nantikan catatan yang berikutnya. Oh, kalau nak cerita kat sini memang banyak. Ia tidak akan habis ditelan zaman. Sekian sahajalah catatan saya pada kali ini. Semoga kita dapat bertemu lagi dalam catatan yang lebih menarik akan datang. Saya doakan anda semua bahagia di samping orang yang tersayang. Orang yag terbaik adalah orang yang hari ini lebih baik daripada semalam manakala hari esok lebih baik daripada hari ini. Senyum selalu.

Sabtu, 29 Disember 2012

Bah datang lagi

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Terima kasih kepada anda yang sudi mengunjungi blog ini. Belakangan ini kejadian banjir berlaku di negara kita. Fenomena ini berlaku di negeri-negeri pantai timur dan tidak terkecuali negeri Johor. Sebenarnya, kejadian ini sudah sering kali berlaku. Fenomena ini sering terjadi pada musim tengkujuh. Jadi, apabila berlaku kejadian seperti ini barulah ada banyak pihak yang ingin membantu saudara mereka ini. Jujurnya, bantuan yang diberikan hendaklah terbaik dan ikhlas supaya mendapat ganjaran yang baik daripada yang maha Esa. Terima kasih juga perlu diucapkan kepada semua pihak yang terlibat secara langsung atau tidak dalam memberikan bantuan kepada mangsa banjir. Kejadian banjir sudah berlaku buat kali kedua kalau tak silaplah. Seharusnya semua pihak membuka mata dan telinga untuk mengambil iktibar mengapa kejadian ini boleh berlaku dan sukar diatasi. Mungkin ini adalah dugaan tuhan. Sebagai hambanya kita haus beriman padanya dan mengambil pengajaran daripada fenomena ini. Mungkin ada hikmah yang masih tersirat yang belum dikaji dan dilihat. Fenomena ini juga berlaku akibat masalah pencemaran alam sekitar. Terdapat longkang yang tersumbat kerana dipenuhi sampah-sarap di dalamnya. Oleh itu, air tidak dapat mengalir dengan baik. Hal ini menyebabkan air tersebut memberi kesan kepada kenaikan air sungai. Itulah yang dikatakan apa yang dilakukan begitulah kesannya. Sesungguhnya kita harus bersyukur kerana di negaa kita ini tidak berlaku fenomena yang lebih dahsyat seperti ribut pasir, taufan dan macam-macam lagi. Walaupun demikian, kita tidak harus berpeluk tubuh dan memekakkan telinga sahaja. Apa pun n boleh terjadi sekiranya kita alpa dan leka. Oleh itu, mari semua kita melihat kembali apa yang kita telah lakukan pada alam ini. Jangan biarkan alam ini terus menangis dan mengalirkan air matanya Tindakan yang berterusan harus dilaksanakan supaya masalah ini sekurang-kurangnya boleh diaasi dari masa ke semasa. Tuntasnya, ayuh kita bekerjasama dan tidak menyalahkan mana-mana pihak atas kejadian yang berlaku ini. Sebaliknya kita bersatu mengaktifkan gerakan bagi menggembleng cara dan langkah untuk mengatasinya. Peranan kita menentukan masa depan negara. Akhirnya, saya ingin memohon maaf jika terdapat kesalahan atau catatan ini telah menyinggung perasaan mana-mana pihak. Sebenarnya ini adalah luahan atau cadangan daripada insan yang lemah lagi alpa. Terimalah catatan ini dengan seadanya. Teruslah mengunjungi blog ini untuk catatan yang lebih segar.

Jumaat, 28 Disember 2012

hasiat madu.

Assalamualaikum dan salam semua. Berrtemu semula dalam catatan saya pada kali ini. Oh, jangan lupa kunjungi ruangan shout box dalam blog ini untuk memberikan peluang kepada anda berinteraksi dengan saya. Pada kali ini terasa saya untuk berkongsi khasiat suatu makanan iaitu madu. Madu merupakan makanan yang mempunyai banyak khasiatnya. Sebagai contoh, nabi Muhammad amat suka makan madu. Kajian telah menunjukkan makanan ini amat baik untuk kesihatan. Madu boleh menggantikan peranan gula. Hal ini kerana ia manis dan kemanisan itu semula jadi. Anda boleh mencampurkan air dengan madu da meminumnya pada waktu pagi. Hal ini penting untuk membersihkan usus atau sistem penghadaman kita. Madu juga boleh menguatkan kita. Oleh itu, tidak hairanlah para hafiz dan hafizah makan madu. Makanan ini memang baik untuk pelajar sekalian. Kalau nk cerita mesti banyak lagi. Sebenarnya, saya baru pertama kali makan madu. Bila saya cuba makan sedap juga rasanya. Manis tu memang manis tapi khasiatnya sangat bagus. Jadi, kalau nak boleh cuba sendiri. Apa salahnya beli mahal sikit untuk kesihatan ita? Sekian pada kali ini. Terima kasih diucapkan kerana sudi mengunjungi blog ini. Teruskan kunjungan anda untuk menikmati catatan yang lebih menarik. Mencegah lebih baik daripada mengubati.

oh insan.

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar semua? Apa khabar iman anda? Kalau skit apa agaknya penawarnya. Bolehkah dibeli penawr itu? Bolehkah anda menjawab soalan-soalan di atas? Kalau mampu adakah jawapannya tepat. Apa pun hal tersebut bergantung pada diri anda. Sebenarnya pada kali ini saya ingin sama-sama pemperingatkan diri anda semua tentang peranan kita sebagai khalifah di muka bumi ini. Apakah tujuan kita dicipta? Ke manakah kia hendak pergi? Ha, macam sesi soal jawab pula. Tapi iilah hakikatnya. Soalan-soalan ini perlu kita tanya kembali padadiri kita sebagai salah satu alternatif untuk mengitug diri. Lebih baik kita ditanya sekarang berbanding kita diperiksa oleh allah. Ingat hidup je ada exam? Mati pun adala. Macam biasa lah kalau ada periksa tu mestilah buat persediaankan? Sudah tentu persediaan itu adalah ibadah atau melakuan keaikan. Ha ini merupakan bekalan yang penting untuk kita lulus dengan berjaya dalam periksa di akhirat. Firman allah “aku telah menciptakan jin dan manusia untuk beribadat padaku” Kita juga perlu menjaga hubungan kita dengan allah dan manusia. Hal ini merangkumi akhlak dan tatacara dalam perhubungan sosial termasuk pertuturan, pergaulan dan banyak lagi. Mari smua kita kembali pada kebenaran kerana dia maha pengampun lagi maha penyayang. Akhirnya, saya mohon maaf jika catatan ini menebabkan anda semua terasa atau terluka. Ssungguhnya ini adalah salah satu tanggung-jawab yang sya boleh lakukan. Sebarag cadangan dan komen amat dialu-alukan. Hitung diri anda sebelumanda dihitung.

Selasa, 25 Disember 2012

Merry krismas

Assalamualaikum dan salam semua. Pada tarikh hari ini iaitu 25 Disember merupakan suatu tarikh yang istimewa bagi penganut agama Kristian kerana tarikh ini merupakan tarikh hari perayaan Krismas. Sebelum apa pun selamat menyambut hari Krismas/hari Natal. Sudah tentu perayaan ini disambut dengan meriah di dalam negara kita. Suasananya sungguh meriah. Di sana-sini diadakan rumah terbuka. Sanak-saudara pula menziarai antara satu sama lain untuk mengeratkan hubungan silaturahim. Syukur kerana negara kita dikurniaan keamanan yag berterusan di negara ini. Sambutlah perayaan ini dengan meriah dan bersatu padu. Diharapkan anda semua bergembira pada hari yang bahagia ini. Selamat Krismas. Merry Kristmas and happy new year. Sekian buat masa ini. Terima kasih.

Isnin, 24 Disember 2012

Teka-teki?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Baru-baru ini saya telah membaca sebuah cerita yang berjudul Teka-teki.Cerita memang menarik. Pada kali ini sengaja saya nak kongsi apa yang saya dapat daripada cerita ini. Cerita ini mengisahkan seorang mahasiswi iaitu Irma. Irma mempunyai pendiriannya sndiri. Walaupun dia disuruh rakan-rakannya untuk menyertai pertandingan ratu cantik tetapi dia enggan. Dalam fikiran Irma, dia terfikir bermacam-macam-macam perkara dan soalan. Rakannya iaitu Tanti telah bberkahwin. Selepas suatu tempoh tertentu, dia telah bercerai dan tanti kini merupakan seorang pelacur. Oleh sebab Irma merupakan sahabat yang paling rapat, dia terpaksa meluahkan perkara itu kepada Irma. Irma berasa sedih dan berbagai-bagai persoalan berada di mindanya. Dia juga terfikir berkenaan Herman iaitu rakan yang paling rapat dengannya. Dia keliru iaitu hubungan dia dengan Herman. Dia takut untuk berkahwin kerana memikirkan kisah yang berlaku pada rakannya iaitu Tanti. Dia takut perkahwinannya akan berakhir dengan kekecewaan bukan kebahagiaan. Akhirya, selepas lama memikirkan hubungan cintanya dengan Herman, Herman kini pula berada di jenjang pelamin. Dia kini bahagia dengan pasangan hidupnya dan mengharap hubungan mereka kekal selamanya. Sementara Irma terus menunggu dan menghitung detik untuk menamatkan zaman bujangnya. Certa berakhir di situ. Pada pandangan saya beberapa pengajaran boleh kita ambil daripada kisah ini. Kita harus berfikir dengan matang dan baik sebelum membuat keputusan yang penting alam hidup ini. Ini kerana perkara tersebut memberi kesan kepada masa depan kita. Kita harus bertindak berlandaskan ajaran agama Islam dan tidak melakukan perkara yang bertentangan dengan fitrah. Kita harus bersyukur dengan kurnian tuhan kerana sudah tentu kurniaan itu ada hikmah yang perlu diketahui. Sekian sahaja ada kali ini. Terus menanti cerita yang menarik pada catatan yang akan datang. Kejayaan bergantung pada tindakan dan keputusan pada masa sekarang.

Ahad, 23 Disember 2012

Singapura juara.

Assalamualaikum dan salam semua. Semoga anda semua bahagia pada hujung minggu ni. Semalam pada ukul 8 malam telah berlangsung perlawanan akhir piaa Suzuki 2012 yang diadakan di Thailan. Perlawanan ini berlangsung antara negara Singapura dan Thailan. Pada separuh masa pertama kelihatan perlawanan jelas dikuasai oleh asukan Thailan. Kadangkala pasukan Singapura mampu melakukan serangan ke gawang pasukan lawan. Namu n, hasil serangan yang berbahaya itu kurang berhasil rasanya sebab satu gol sahaja yang berjaya dihasilkan. Pada separuh masa kedua pula, Thailan masih terus berusaha untuk mendapatkan jaringan. Ini kerana pasukan tuan rumah hanya memerlukan satu lagi jaringan gol untuk memenangi perlawanan ini. Akhirnya, Thailan tidak mampu menidakkan kejuaraan pasukan Sngapura. Singapura berjaya menjuarai piala ini buat keli ke-4. Buat pengetahuan, Pasukan Singapura merupakan satu-satunya pasukan di Asia Tenggara yang merangkul juara untuk kali ke-4. Sekian sahaja daripada saya buat ai ini Usaha +doa = jaya

Khamis, 20 Disember 2012

Pelajar buta dapat strait A

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semalam erupakan hari pengumuman keputusan PMR 2012. Sudah tentubermacam-macam reaksi boleh dilihat sama ada yang berjaya ataupun yang tidak. Bagi yang berjaya, ucapan tahniah diberikan. Bagi yang kurang berjaya, Teruskan usaha kerana masa anda untuk berjaya akan tiba juga. Kepad seluruh warga Smpk Setapak dan rakan-rakan, tahniah diucapkan kerana telah berjaya melahirkan calon yang cemerlang seperti The Yongshng. Buat pengetahuan semua, murid ini telah berjaya mendapat 7A dlam PMR 2012 [strait A]. Sesungguhnya kejayaan ini perlu dikekalkan kerana utuk mendapat sesuatu lebih mudah daripada mengekalkannya. The Yongshing setakat yang saya kenal merpakan murid yang rajin, sentiasa mengulangkaji pelajaran. Dia juga merupakan insan yang cacat penglihatan. Hal ini menjadikan dia seorang yang cekl dan terus berusaha untuk berjaya. Nasihat saya padanya teruskan usaha untuk kekalkan strait A waku SPM. Setakat itu sahaja daripada saya. Kejayan boleh dicapai siapa pun asalkan dia berusaha.

Selasa, 18 Disember 2012

Menghadiri temuduga.

Asalamualaikum dan salam sejahtera semua. Apa khabar semua? Nak cerita sikit tentang temu duga. Pada siang tadi saya telah menghadiri sesi temu duga di kompleks Mab untuk kemasukan ke darul Quran. Pada mulanya memang perasaan ni berdebar sekali. Saya bergerak dari rumah bersama ayah dan kakku lebih kurang pada puul 7 pagi. Selepas itu, sampailah di sana pada pukul 8.50 pagi. Selepas itu, calon-calon diberi sedikit taklimat berkenaan sesi temu duga ini. Memanglah ustaz ni aku pernah jumpa dulu iaitu Ustaz Hanafi. Seterusnya,calon-calon diberikan alquran dan diminta untuk menghafalnya lebih kurang satu mukasurat. Buat pengetahuan semua kalau satu mukasurat tu lebih kurang 4 dan 6 ayat e. Hal ini juga bergantung struktur ayat itu sama ada panjang atau pendek. Apa lagu bermulalah misiku untuk menghafal. Lebih kurang sejam lebih kemudian, saya dengan memberanikan diri pergilah kerana perasaan ini dah berdebar sangat. Saja je nak cuba beranikan diri. Takutah juga bila kena baca depan ustaz tu. Biasalah, kalau sesuatu yang tak biasa dilakukan memang kekok juga. Alhamdulilah syukur sangat. Soalan yang ustaz tu tanya bolehlah jawab. Selepas itu, kami semua diminta tuggu untuk makan tengah hari yang disediakan. Pada saat itu, banyak perkara bermantuk menghadiri sesi ini. Ada yang dari Terengganu, Perlis, johor dan macam-macam lai. Korang memang hebat terbaik. Selepas makan, tiba masa untuk berurai. Tiba masa bersalaman dengan rakan-rakan dan mengucapkan selamat dan semoga ntuk kalian semua. Diharapkan anda semua berasa senang dan catatan ini memberi manfaat kepada semua. Orang lain boleh kenapa anda tidak?berjumpa lagi. Setakat itulah sedikit perkongsian uin di fikiranku. Terbanyang jga semangat rakan-rakanku yang datang dari jauh u

Ahad, 16 Disember 2012

Penjenayah yang dikehendaki?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera buat pengunjung yang dikasihi. Apa khabar semua? Diharapkan semua ya sentiasa sihat dan gembira. Pada kali ini saja saya ingin berkongsi mengenai Wong Suee Chin. Siapa orang yang saya maksudkan? Maaksudnya adalah bagi orang takda kerja. Sebenarnya, insan ini lahir pada 1951. Botak Cin adalah gelarannya yang terkenal di Malaysia. Beliau berhenti sekolah pada usia 15 tahun. Dia mula mencari kerja. Pada permulaannya dia berjinak-jinak dengan anggota kumpulan Gangster. Semakin lama dia semakin berani melakukan keganasan seperti merompak bank, kedai termasuk balai polis. Hasil rompakanini digunakan dia untuk membeli senjata api dari Thailan. Dia pernah memiliki 9 senjata api, 5 bom tangan dan banyak lagi. Buat pengetahuan semua, banyak kali juga pihak polis cuba untuk menangkapnya tetapi masih tidak berha sil. Hal ini menunjukkan kelicikan beliau yang hebat. Rakan-rakannya banyak yang telah dibunuh atau ditangkap polis. Beliau juga pernah menembak salah seorang anggota polis yang cuba menahannya. Inspektor itu tercedera akibat terkena beberapa das tembaan tersebut. Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua. Ini amat bertepatan dengan kehidupan penjenayah ini. Akhirnya, dia berjaya ditangkap oleh pihak polis. Dia telah dihukum gantung mandetori kerana memiliki senjata api. Maka berakhirlah riwayat hidup penjenayah yang dikehendaki ini. Kalau nak tahu lebih lanjut search kat pakcik google. Buat pandangan si bloger, penjenayah ini memang licik. Ini tidak bermakna dia bijak. Kelicikan dan kebijaksanaan ini hendaklah digunakan pada jalan kebaikan seperti membantu orang lain yang memerlukan. Perkongsian ini adalah untuk kita ambil pengajaran dan teladan. Ambil yang baik dan buang yang sebaliknya. Sekian daripada saya. Jumpa lagi. Salam bahagia.

Jumaat, 14 Disember 2012

Hidangan Jawa?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada kali ini sengaja saya ingin berkongsi mengenai apa yang saya tahu tentang suatu hidangan iaitu Nasi Ambang. Tentu anda pernah mendengar nasi ambang aau memakannya kan? Sebenarnya, nasi ini berasal dari Jawa Tengah di Indonesia. Nasi terkenal sejak dahulu lagi di Malaysia Indonesia malahan di Singapura. Kebiasaannya nasi dimakan bersama lauk seperti serunding, ayam, sambal goreng dan sebagainya. Nasi ini disediakan dalam talam dan dimakan oleh beberapa orang. Nasi terkenal dari hari ke hari terutama dalam kalangan bangsa Jawa. Memanglah nasi sedap dimakan. Tidak boleh digambarkan kelazatannya. Kalau nak tahu cubalah sendiri. Kalau dah makan pasti nak lagi. Hehe Terfikir juga saya bahawa hidangan yang lazat ini memberi kepentingan kepada kita dalam mengeratkan hubungan sesama saudara. Sememanglah itu adalah adat orang Jawa. Apa-apa pun cubalah sendiri pasti lazat. Belum cuba belum tahu. Sekian daripada saya yang serba lemah ini.

Khamis, 13 Disember 2012

Tewas?

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada kali ini saya ingin berkongsi pandangan berkenaan kekalahan sd kegdi tangan Thailan 2-0 baru-baru ini. Apa yang dikesalkan aah kputusan pengadil perlanan dar yang memberikan kad merah [RED CARD] kepada harimau Malaya iaitu Mohamad Fadli syaz. Hal ini meneabkan Malaysia terpaksa bermain 10 orang pemain. Perkarakontrevesi ini memberikan besar kepadaanak buah Raja Gopal. Sebenarnya rata-rata penyokong skuad kebangsaan tidak berpuas ati tapi dah namanya pengadil dia lah yang berkuasa membuat keputusan. Jika disrot kembali pada separuh masa pertama ternyata penguasaan bola hampir sepenuhnya dikuasai Thailan. Anak buah Raja Gopal sesekali mmbuat asakan ke gawang gol pasukan lawan tetapi tidak berhasil. Pada pertengahan hingga akhir perlawanan ternyata bola dikuasai sepenuhnya oleh Thailan Pada separuh masa ke-2, Perkara yang sama urut berlaku. Harimau Malaya terus ditekan oleh pasukan lawan. Hasilnya, bak kata pepatah usaha tangga kejayaan. Thailan berjaya menjaringkan gol pada minit ke-60. Pada minit ke0-66 sekali lagi benteng Malaysia beraya dibolosi pasukan lawan. Pasukan lawan ternyata lebih baik bermain berbanding kita yang tidak berjaya melakukan sesuatu yang berharga. Pada akhir-akhir Malaysia berjaya mengasilkan peluag-peluang yang baik sebaliknya kecekapan penjaga gol lawan yang menaikannya. Apabila wisel dibunyikan hasrat untuk Malaysia mengekalkan kejuaraan terkubur. Apa pun tahniah kepada skuad kebangsaan atas persembahan atau permainan yang baik sepanjang menghadapi perlawanan dalam pala ini. Diharapkan pada tahun-tahun akan datang bola di Malaysia akan bertambah baik dari semasa ke seasa. Majulah sukan untuk negaa.

Sekadar perkongsian.

Banyak haiwan di hutan rimba, Hidup gembira bersuka ria, Assalamualaikum pembuka bicara, Sudah lama kita tak bersua. Oh, salam sejahtera dan salam sore kepaa semua pelawat yang saya hormati. Sudah lama laman istimewa ini tidak dikemaskinikan? Hal ini kerana penjaga laman ini sibuk bertungkus-lumus berjuang untuk menghadapi exam SPM. Berbanyak kemaafan dipinta kerana banyak maa lamanini tinggal sendirian. Pada kali ini saya ingin berkongsi pandangan aau isi hati berkenaan tarikh hari ni. 12/12/2012 Ada apa pada tarikh sebegini? Ini sekadar pandangan saya. Jarang kita dapat bertemu dengan tarikh ini. Kita harus bersyukur kerana tarikh hari ini bgitu smart dan bermaka. Terserahlah kepada pengunjung semua untuk mempraktikkan apa caa sekalipun dalam mengabadikan tarikh yang dipenghujung ni sebagai kenangan terindah. Mungki ‘ Okayla. Itu sekadar pandangan yang tak seberapa. Nantikan catatan yang berikutnya yang lebih bermakna. Sedikitsedikit lama-lama jadi bukit. Sekadar perkongsian.

Isnin, 17 September 2012

Riadah: kegiatan bermanfaat.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Bersua kita sekali lagi. Pada kali ini saya ingin berkongsi dengan semua mengenai riadah. Riadah ialah melakukan aktiviti yang bermanfaat atau menyihatkan di luar rumah. Aktiviti ini meliputi berjoging, bersiar-siar di sesebuah kawasan, bermain permainan yang diminati. Kebiasaannya aktiviti riadah ini amat menyihatkan sebagai contoh mengeluarkan peluh dari badan. Salah satu punca merebaknya penyakit obesiti dalam kalangan masyarakat ialah budaya tidak sihat yang sering dilakukan. Budaya ini mesti dielakkan untuk kesejahteraan sejagat. Oleh sebab itu, marilah kita bersama-sama beriadah untuk kesihatan bersama. warga yang sihat lahir dari amalan yang sihat.

Ahad, 16 September 2012

Hari penuh bersejarah.

Assalamualaikum dan selamat malam. Sebelum apapun saya ingin memohon kemaafan kerana sudah lama blog inni tidak dapat dikemaskinikan. Pada tarikh hari ini iaitu 16 September 1963 merupakan tarikh kelahiran negara Malaysia. Sudah tentu membina negara bangsa Malaysia memerlukan peluh dan keringat daripada tokoh-tokoh seperti Tunku abdul Rahman, Tun Abdul Razak dan sebagainya. Sebagai rakyat Malaysia kita seharusnya bersyukur dengan nikmat pembinaan Malaysia ini kerana hasil titik peluh mereka kita bersatu. Kita hidup dengan aman pada hari ini. Oleh itu, generasi pada hari ini seharusnya saling bekerjasama dan hidup bersatu-padu. Banyak cabaran yang perlu ditempuhi untuk pembinaan gagasan Malaysia tertapi itu tidak menjadi penghalang kepada perjuangan yang suci. Inilah sekadar perkongsian untuk renungan semua.

Sabtu, 9 Jun 2012

Selamat Tinggal Redang.

Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua. Tibalah saat pulang dari Pulau Redang. Hati terasa berat untuk meninggalkannya. Awal pagi lagi cikgu menyuruh kami mengemas kemah dan barang-barang untuk dibawa balik. Setelah semuanya siap, Sarapan pun menjelang. Makan apa? nasi goreng katanya sambil makan tengahari. Selepas itu, Kami menghadiri diri untuk mendengar kata-kata akhir daripada Cik Imrang selaku pegawai taman laut yang bertugas sepanjang kami di sana. Kami turut dikejutkan dengan pemberian hadiah kepada seorang pelajar kerana harijadinya. Hadiah daripada taman laut. Seterusnya kami berehat di tepi pantai buat kali terakhir di sana. Tiba masanya untuk mengangkat beg dan diletakkan ke dalam feri. Kami melambai-lambai cik Imran dan rakannya yang melihat kami berangkat. Perjalanan diteruskan hingga sampai di jeti Kuala Nerang. Kemudian tiba masa untuk mengangkat barang untuk dibawa masuk ke dalam bas. Kemudian kami berpeluang membeli-belah di sebuah kawasan. Ada yang beli anak patung, baju, kicen dan sebagainya. Perjalanan diteruskan hingga di suatu tempat untuk sembahyang dan makan ikan goreng dan sotong yang segar. Ini adalah khas untuk kami. Seterusnya pada malamnya kami berehat dan makan di sebuah kedai di Terengganu. Akhirnya tibalah kami di destinasi yang dituju jam 5.30 pagi. Jadi sesiapa yang menempah keropok leko pun mengambil keropok tersebut. Jangan cemburu ya? Sememangnya pengalaman di Redang sukar dilupakan dalam naluriku ini. Ianya tetap terpahat sampai bila-bila. Terbayang saat duduk bersantai di tepi pantai. Apa yang diharapkan adalah anda semua berasa gembira dengan catatan pada kali ini. Sekiranya ada tersilap kata dan bahasa harap dimaafkan. Kepada guru dan rakan yang terlibat dalam menjayakan Perkemahan Perdana 2012 Redang. Tahniah dan rasanya nak datang lagi ke sana. akhirnya, Nama diberi Pulau Pinang, Jom bersama ke pulaun Redang.

Jumaat, 8 Jun 2012

Hari yang indah

Assalamualaikum dan bersua sekali lagi. Tiba hari berikutnya. Tapi sebelum itu, syukurlah malam tadi tidur di kemah sungguh nyenyak sekali. Seperti biasa selepas sarapan, aktiviti pertama dimulakan. Kami telah menaiki bot untuk Cagar Hutan. Untuk pengetahuan semua Malam tadi kami dapat memegang sendiri anak penyu yang baru menetas. Pada mulanya agak geli tetapi keberanian yang mengajar kami. Sebenarnya di Malaysia penyu terbahagi kepada 4 spesies iaitu Penyu Karang, Belimbing, AGar dan lupalah pula. Takda masalah. Sepanjang perjalanan menaiki bot suasana amat menyamankan. Tiba di beberapa meter dari pesisir pantai. Kami diminta untuk berenang ke tepi dengan bantuan tali. Rasanya tak lah jauh sangat tapi menguji. Tiba di Cagar Hutan iaitu tempat penyelidikan penyu, kami diberikan taklimat ringkas mengenai hidupan ini. Kami juga berpeluang merasa penyu yang berusia 1 bulan. Tapi hati-hati ada kuku yang tajam pada haiwan ini. Seterusnya kami telah masuk ke tempat pameran penyu. Kami juga telah meraba penyu yang telah diawet. Agak besar dan berat. Selepas itu kami terpaksa berenang semula ke bot untuk balik ke Pulau Redang/Pulau Pinang. Memang keletihan yang amat sangat tapi pengalaman yang menarik. Pada petangnya pula, kami telah menaiki bot untuk melakukan aktiviti Snorkeling di satu bahagian laut yang agak jauh. Di situ kami berenang sendiri dan dapat melihat batu karang, ikan dan macam-macam lagi di dasar laut. Memang saat yang sukar dilupakan. Selepas agak lama, Kami pulang ke Redang. Sementara menunggu sembahyang maghrib inilah masa melapangkan fikiran di tepi pantai. Masih terbayang di fikiranku suasana di pantai itu. Siapa yang datang pasti terpesona melihat pemandangannya. Pada malamnya kami dapat makan babi q. Ada macam-macam makanan. Kami juga telah membuat persembahan bagi setiap kumpulan kemah. Memang semua terhibur dengan persembahan daripada pelajar Smpk. Turut bersama ialah pegawai taman Laut yang bertugas iaitu Cik Imran. Dia turut mengizinkan kami melepaskan anak penyu ke pantai. Kami berkumpul di tepi pantai. Setiap seorang diberikan anak penyu. Saya dapat jenis penyu AGar. Ingat ya pegang dekat cengkerang dia. Itulah cara memegang penyu yang baik. Selepas kiraan sepuluh anak penyu tersebut dilepaskan. Pengalaman ini amat berniali bagi saya dalam hidup. Cik Imran menyuruh kami menamakan anak penyu itu. Nama anak penyu saya ialah Superturtle. Semoga superturtle selamat hidup di laut dan membesar. Selepas itu kami ke jeti untuk melihat hidupan laut yang mnimbulkan diri pada waktu malam. Ada sotong, anak penyu, ikan Yu atau jerung, dan macam-macam lagi. Ada peristiwa dimana anak penyu berjaya menyelamatkan dirinya daripada dimakan oleh ikan jerung. Inilah pengalaman yang amat sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata. Buat pengetahuan semua, penyu sensitif pada bunyi, cahaya dan sebagainya. tunggu.

Rabu, 6 Jun 2012

Pengalaman pertama yang sukar dilupakan.

Angin yang bertiup turut diiringi angin yang kusangka biasa. Dengan sekelip mata, Berlakulah satu fenomena iaitu ribut. Masing-masing kelam-kabut mengambil barang-barang. Kemah kebanyakan yang didirikan tumbang menyembah bumi. Tidak ketinggalan ada juga yang patah dan terbang dibawa angin. Mana yang nasib baik dapatlah selamatkan barang-barang. Siapa yang gantung diampaian bertaburlah semua. Cikgu telah mengarahkan kami supaya lari masuk ke dalam dewan yang disediakan untuk menyelamatkan diri kerana angin makin kencang. Inilah kali pertama saya menghadapi sendiri sendiri suasana ketika ribut. Angin sangat kuat disertai hujan yang agak lebat. Badan menggigil kesejukan. Ada yang ambil tuala untuk menutup badan kerana angin yang kuat. Air pun masuk ke dalam dewan tetapi tidak terlalu tinggi. Entahlah apalah yang terjadi pada kemah kan? Selepas semua reda, kami diarahkan mengangkat barang-barang dan dibawa ke surau yang di situ. Dengan kemah yang basah kami terpaksa membawa barang-barang ke sana. Kemah semuanya hanya tumbang dan ia perlu dikeringkan. Jadi malam ini kami tidur di surau sahajalah. Inilah pengalaman malam pertama di Pulau Redang. Pada keesokan harinya kami seperti biasalah dikejutkan oleh ustaz untuk menunaikan solat Subuh. Selepas itu, kami diarahkan untuk membantu membersihkan kemah bersama. Banyaklah barang yang di sana-sini. Ada yang tersangkut di pokok. Selepas itu, kami diarahkan untuk kembali ke kemah masing-masing kerana malam kedua kami akan tidur di kemah. Selepas sarapan, aktiviti pertama pada hari itu ialah Water Confident. Aktiviti ini memberi keyakinan kepada kami untuk berenang sendiri di dalam air laut di situ. mula-mula rasa takut tetapi setelah mendapat bimbingan dan Life Jacket dan set Snorkeling segalanya reda. Kami diminta membuat bulatan dalam air dan cuba mengimbangkan diri dalam air. Selepas itu, kami diberi masa untuk bermain dalam air. Memang seronok kerana aku berjaya berenang sendiri mengikut suara cikgu dan rakan. Inilah pengalaman yang sukar dilupakan. Dengan adanya life Jacket anda akan terapung di air. Set snorkeling pula membolehkan anda bernafas menggunakan mulut menggunakan J-tube dan mask untuk melihat hidupan air dan menutup hidung. Seterusnya setelah penat berenang kami disuruh bersiap untuk solat Zuhur dan makan tengahari. Pada petangnya lebih kurang pukul 5 lebih kami melalui aktiviti berikutnya iaitu Jungle Treking. Kami terpaksa melalui jalan yang penuh dengan ranting, akar, pokok yang tumbang dan sebagainya untuk sampai ke puncak bukit itu. Setelah penat akhirnya kami tiba. Disana ada sebuah menara atau tempat yang dibina daripada kayu. Apa lagi inilah masa mengambil gambar. Saya naik menara yng tinggi itu. Di sini seluruh kawasan pulau Redang dapat dilihat. Selepas itu, kami turun mengikut jalan yang sama. Masa untuk solat Maghrib dan makan malam tiba. Sambil menunggu saat itu duduk di tepi pantai lah paling menarik sebab angin yang lembut menghembus. Tiba masa untuk tidur.

Isnin, 4 Jun 2012

Tajuk catatanPerjalanan yang tak dapat dilupa.

Assalamualaikum dan selamat malam kepada semua pengunjung blog insan istimewa. Pada kesempatan ini saya ingin memohon berbanyak kemaafan kerana rasanya sudah terlalu lama blog ini sepi tanpa catatan. Sudah tentu ada yang bosankan? Tapi saya cuba buat yang terbaik. Pada kali ini saya ingin berkongsi pengalaman yang amat bermakna di Pulau Redang, Terengganu. Perkemahan perdana sekolah telah diadakan di Pulau Redang, Terengganu. Kami bertolak pada 26 Mei iaitu pada waktu malam kira-kira 9 malam. Selepas beberapa seketika bas terpaksa berundur semula ke sekolah kerana peti kecemasan yang amat perlu tertinggal. Jadi, lebih kurang pukul 10.30 baru bertolak dari sekolah. Buat pengetahuan semua lawatan kali ini disertai oleh 30 pelajar tidak termasuk Shahidie dan Athif, 2 orang PPM, serta 6 orang guru. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 8 jam. Apa lagi inilah saat paling menarik untuk tidur dalam bas maklumlah perjalanan jauh. Pemandu pula terdiri daripada pemandu sekolah iaitu abang Am dan pemandu dari sekolah Teknik. Beberapa kali berhenti untuk tiba untuk bertukar pemandu. Tiba pukul 5.30 pagi 27 Mei kami sampai di masjid di daerah Kemaman, Terengganu. Kami berhenti untuk solat subuh. Tanpa disangka hujan renyai-renyai sehingga lebat. Kami terpaksa tunggu sebentar. Kemudian, kami menyambung perjalanan untuk ke jeti Kuala Nerang, terengganu. Setibanya di sana kami diarahkan mengangkat beg masing dan jaket keselamatan [Life Jacket] masing-masing. Oh, terlupa saya sebenarnya kami telah mendapat baju vase khas untuk ke Redang. Nak tahu apa yang tertera di baju itu. tunggu. Seterusnya, kami berhenti untuk sarapan pagi. Makan apa agaknya? Nasi lemak sedapkan? memang sedaplah. Selepas itu, kami bergegas untuk menaiki feri ke Pulau Redang. Kami terpaksa menunggu buat beberapa ketika kerana terpaksa memasukkan barang-barang sendiri ke dalam feri. barang-barang seperti peti sejuk, barang basah, dapur gas dan lain-lain lagi. Maklumlah masak sendiri mestilah buat sendiri. Tibalah masa kami bergerak ke redang. Nak tahu selanjutnya sabar. nantikan. ya

Ahad, 1 April 2012

Spm 2011 terbaik.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sebelum apa pun saya ingin memohon kemaafan kerana selama ini tiada sebarang cattatan yang dapat dihasilkan.

Pada 21 Mac yang lalu keputusan Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia bagi tahun 2011 telah diumumkan. Ada calon yang gembira dan juga sebaliknya. Pada kesempatan ini saya ingin mengucapkan tahnniah kepada semua rakanku yang telah mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan yang lalu. Semoga anda semua terus Berjaya.

Sememangnya kejayaan kalian bagiku menjadi inspirasi bagi semua pelajar Smpk yang masih belajar untuk terus Berjaya.

Bukan sesuatu kejayaan itu dapat terhasil kalau kerjasama daripada semua pihak tidak digembleng. Tetapi anda semua telah membuktikan orang istimewa tidak mempunyai kecacatan tetapi lebih hebat lagi.

Hanson dengan 9A iaitu sekaligus semua a, Ee beng dengan 8A, Razlan dengan 8A, fairus dengan 7A. Wah, memang hebat, hebat.

Tahniah sekali lagi diucapkan.

Anda semua telah mencipta sejarah yang tidak dapat warga smpk lupakan.

Jumaat, 16 Mac 2012

Refleksi cuti?

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua pengunjung laman insan istimewa ini. Jutaaan trema kasih saya ucapkan.

Cuti sekolah adalah waktu yang paling disukai oleh kebanyakan pelajar. Hal ini kerana inilah masanya mereka melepaskan sedikit tekanan mereka setelah lama mentelaah pelajaran. Bagi saya tak juga, kerana bila cuti pun kerja sekolah pun kita tak boleh lari sebagai pelajar atau murid sekolah.

Jadi diri ini ingin bertanya sejauh mana cuti sekolah pada kali ini bermakna bagi kita semua? Tidak kira semua pihak sama ada ibu bapa, guru, murid serta masyarakat umumnya.



Dengan adanya cuti sekolah seperti ini, ibu bapa boleh memastikan anak-anak mereka mendapat kasih saying yang secukupnya. Selain itu, bukan kasih saying sahaja yang diperlukan tetapi pendidikan agama dan keduniaan yang cukup amat digalakkan. Bukan selalu kita dapat selalu bersamakan?


Alangkah bahagia bila satu keluarga bersatu dan makan bersamakan?

Jadi marilah kita gunakan masa cuti yang berbaki ini untuk sama-sama menjadikan hidup kita lebih bermakna. Ya.

Sekian sahaja untuk kali ini. Diharapkan catatan kali ini memberi galakan yang terbaik.

Khamis, 15 Mac 2012

100 cara menjadikan anda gembira sekadar coretan.

Mana yang baik kita ikuti yang buruk kita jadikan iktibar.



1) Belanja wang yang kurang daripada anda membuat.
2) Jangan salahkan orang lain untuk masalah anda.
3) Mengaku apabila anda membuat kesilapan.
4) Berikan semua pakaian yang anda tidak dipakai dalam tempoh tiga tahun yang lalu untuk amal.
5) Adakah sesuatu yang baik bagi seseorang yang sering dan cuba untuk tidak terperangkap di dalamnya.
6) Dengar lebih daripada anda bercakap.
7) Berhenti berfikir anda perlu mempunyai pendapat yang kukuh tentang segala-galanya.
8) Jemput seorang pelajar universiti untuk makan tengah hari di rumah anda secara berkala.
9) Ambil tiga puluh minit berjalan kaki atau berlari setiap hari.
10) Langkau dua kali seminggu dan memberi wang untuk lapar atau tidak berumah.
11) Mempunyai dalam amalan harian.
12) Menghadiri sekolah Ahad dan menyembah setiap hari Ahad.
13) Jadi pada masa yang ditetapkan.
14) Jangan membuat alasan.
15) baik kepada jenis dan dengan kejam.
16) Dapatkan dianjurkan.
17) Luangkan masa dengan keluarga anda.
18) Jangan bergaduh.
19) Baca buku-buku yang baik, terutama Bible.
20) Baca akhbar harian dan newsmagazine mingguan.
21) Berusaha untuk mencapai kecemerlangan, bukan untuk kesempurnaan.
22) Memupuk adab yang baik.
23) Jangan mengkritik orang lain.
24) Ambil tanggungjawab anda serius tetapi sendiri tidak serius.
25) Jangan ditetapkan dalam cara anda.
26) Belajar sesuatu yang baru setiap hari.
27) Mempunyai sekurang-kurangnya empat rakan-rakan yang anda mengekalkan hubungan.
28) Live di masa ini tetapi rancangan untuk masa depan.
29) Mengekalkan harta dan harta benda anda.
30) Jangan berpeluh barangan kecil.
31) Watch diet anda dan berat badan anda.
32) user pertolongan kepada orang lain yang anda mahu Tuhan adalah untuk anda.
33) Live oleh ketiga-tiga keutamaan: Tuhan, orang lain dan diri sendiri.
34) Amalan kitar semula dan ekologi.
35) Jangan iri atau cemburu.
36) Count rahmat anda sering.
37) Selesai apa yang anda mula.
38) Mempunyai jangka pendek, jangka panjang dan matlamat jangka hayat.
39) Belajar untuk mengatakan perkataan empat ajaib kejayaan: Saya memerlukan bantuan anda.
40) Dengar muzik yang baik.
41) Watch televisyen kurang.
42) Ambil vitamin.
43) Membangunkan hobi.
44) Mengambil bahagian dalam sukan.
45) Mengurangkan kewajipan yang berkurangan rohani dan emosi.
46) user pemurah dengan wang anda.
47) Minda perniagaan anda sendiri.
48) Berhenti berfikir anda perlu memiliki segala yang anda menikmati.
49) Simpan buku nota harian pemikiran, doa dan impian anda.
50) Beri sedikit masa setiap minggu untuk menyelesaikan masalah dalam masyarakat yang hati bagi anda.
51) Dapatkan lapan jam tidur satu malam.
52) Adakah lebih banyak kerja daripada majikan anda semunasabahnya boleh menjangkakan.
53) Ambil sehari daripada setiap suku tahun dan bercuti setiap tahun.
54) Mempunyai program senaman.
55) Tumbuh sesuatu.
56) Teruskan sehingga kini dengan surat-menyurat anda.
57) baik kepada binatang.
58) Adakah hanya satu perkara pada satu-satu masa.
59) Jangan sekali-kali keluar dari berhubung dengan orang muda.
60) Papar menghormati orang tua-tua anda.
61) Mempunyai tarikh dengan pasangan anda seminggu sekali.
62) user mengetahui berapa terdedah anda adalah tabiat buruk dan ketagihan.
63) Bangun awal pagi.
64) Jadikan terbaik keadaan anda.
65) Jangan cuba untuk menggembirakan semua orang.
66) Kerja lebih bijak bukan lebih keras.
67) Menjadi yang terbaik yang anda boleh menjadi apa sahaja tugas yang ditetapkan sebelum anda.
68) Tahu kekuatan dan kelemahan anda.
69) Katakanlah (wahai Muhammad) "," "terima kasih", "tuan," dan "nyonya" banyak.
70) Ketawa dan tersenyum banyak.
71) Jangan sekali-kali mengkhianati berbisik.
72) pujian seseorang setiap hari.
73) Undi.
74) Tulis wakil rakyat anda dari semasa ke semasa.
75) Pastikan yang berserah diri bulat-bulat sehingga tarikh.
76) Masuk kehendak hidup dan kad penderma organ.
77) Pastikan janji anda.
78) Jangan sekali-kali berbohong, menipu, atau mencuri.
79) Ingat nama orang.
80) Adakah tidak berlengah-lengah.
81) Segala puji di khalayak ramai dan mengkritik secara peribadi.
82) Beritahu yang tersayang anda menyayangi mereka sering.
83) Jangan berbincang gaji, harta, hutang, atau nilai bersih.
84) Beli kasut terbaik, kerusi dan katil bahawa wang boleh membeli.
85) Jangan gosip atau gosip berulang.
86) Belajar untuk menghargai seni yang baik.
87) Sentiasa mempunyai sesuatu yang anda tidak sabar-sabar.
88) Mengekalkan kawalan menggesa seksual anda.
89) Ampunkanlah lain dan diri sendiri.
90) Luangkan masa secara berkala dalam kesunyian dan kesendirian.
91) Jadilah diri sendiri walaupun ia bermakna anda adalah berbeza daripada orang lain.
92) Jangan sekali-kali menggunakan kata-kata kotor.
93) Belajar CPR.
94) Matikan televisyen, radio, dan telefon semasa makan.
95) Mempunyai pemeriksaan fizikal dan gigi yang kerap.
96) Elakkan orang yang negatif.
97) Baca cetakan halus.
98) Memandu had laju.
99) Minum banyak air.
100) Buat minda anda untuk menjadi gembira.

Rabu, 14 Mac 2012

Kegemilangan kerajaan Uthmaniah.

PADA abad pertengahan, muncul kerajaan Islam yang berpusat di Turki dan merupakan salah satu daripada tiga kerajaan besar Islam pada masa itu selain Safawiyah dan Moghul. Kerajaan tersebut ialah Uthmaniyah.

Kerajaan Uthmaniyah pernah menjadi negara terkuat dan berkuasa setelah mengalahkan Constantinople (Istanbul) dan kerajaan Rom Timur (Byzantium).

Kerajaan itu memainkan peranan penting bagi agama Islam terutamanya dalam meluaskan wilayah Islam.

Kerajaan Uthmaniyah berkuasa selama lebih kurang tujuh abad (1300-1922) dan dipimpin oleh 36 sultan. Puncak kejayaan Uthmaniyah adalah pada zaman Sulaiman 1.

Namun setelah itu, ia semakin lama semakin lemah kerana berlakunya pemberontakan dan kalah dalam peperangan dengan bangsa Eropah sehingga akhirnya kerajaan Uthamaniyah dihapuskan dan digantikan dengan penubuhan Republik Turki.

Setelah ditubuhkan oleh Uthman 1, Sultan kerajaan Uthmaniyah terus berusaha untuk meluaskan wilayah kekuasaan mereka.

Tarekat Bektasyi

Agama Islam memainkan peranan utama bagi masyarakat Turki dan menjadi satu- satunya sumber hukum, dengan mazhab Hanafi sebagai mazhab negara.

Dalam bidang tasauf, ajaran Tarekat Bektasyi berkembang pesat. Tarekat ini diajar oleh Bektasyi Velidari Khurasan dan terkenal di Anatolia (Asia Kecil) pada 1281.

Tarekat Bektasyi amat terpengaruh di kalangan tentera Janissary, sehingga mereka sering disebut sebagai Tentera Bektasyi. Ajaran Tarekat Bektasyi sehingga kini masih terus berkembang.

Janissary

Sebagai sultan pertama, Uthman 1 lebih menumpukan usaha untuk memantapkan kekuasaan dan melindungi wilayah daripada serangan musuh, terutama Byzantium.

Setelah Uthman meninggal dunia, baginda digantikan oleh puteranya, Orkhan.

Untuk memperkukuhkan kekuasaannya, Orkhan membentuk pasukan yang kuat dikenal sebagai Janissary atau Inkisyariah.

Pada zaman Orkhan, peluasan wilayah bermula. Pasukan Janissary terus menakluki Broissa (Turki), Izmir (Asia Kecil) dan Ankara. Pasukan Janissary yang dibentuk oleh Sultan Orkhan merupakan pasukan kuat yang berjaya menakluki wilayah lain dan meluaskan kekuasaan kerajaan Uthmaniyah.

Bayazid 1

Uthmaniyah berkembang menjadi kerajaan besar setelah sultan Uthmanyiah keempat, Bayazid 1, meluaskan wilayah hingga ke Eropah, meneruskan tugas ayahnya, Murad 1.

Hal itu membuatkan Eropah menjadi marah lalu berperang menentang Uthmaniyah pada tahun 1396.

Peperangan itu dimenangi oleh Bayazid 1. Pada 1402, Pasukan Timurlane (pemerintah Moghul) menyerang Uthmaniyah. Bayazid 1 ditawan dan Uthmaniyah mengalami kekalahan.

Akibatnya, hamper seluruh wilayah Uthmaniyah jatuh ke tangan Timurlane.

Awal penubuhan

Kerajaan Uthmaniyah ditubuhkan oleh Uthman, putera Ertugrul dari kabilah Oghuz di daerah Mongol yang datang ke Turki untuk meminta perlindungan pemerintah Saljuk, Sultan Alauddin 11, daripada serangan orang Mongol.

Mereka juga membantu Alauddin berperang menentang Byzantium. Uthman dilantik sebagai panglima perang kerajaan Saljuk, menggantikan ayahnya. Setelah Sultan Alauddin mangkat, Uthman mengambil alih kuasa dan sejak itulah tertubuhnya kerajaan Uthmaniyah.

Sulaiman 1

Puncak kejayaan kerajaan Uthmaniyah dicapai semasa pemerintahan Sulaiman 1 (1520-1566). Baginda digelar al-Qanun (Pembuat Undang-undang) kerana kejayaannya mengubal undang-undang yang mengatur masyarakat.

Selain itu, Sulaiman 1 juga digelar Sulaiman Yang Agung. Pada zaman kekuasaannya, Uthmaniyah memiliki wilayah yang sangat luas. Oleh sebab itu, kerajaan Uthmaniyah menjadi Negara terkuat dan berkuasa pada waktu itu.

Sepeninggalan Sulaiman 1, Uthmaniyah mula lemah meskipun masih dianggap sebagai kerajaan besar sehingga empat abad berikutnya.

Muhammad 11

Pada 1453, Muhammad 11 menakluki Constantinople. Dengan penaklukan kota yang merupakan pintu masuk Eropah dan laluan perdagangan Timur dan Barat itu, nasib Barat bergantung sepenuhnya kepada kerajaan Uthmaniyah.

Muhammad 11 kemudian menjadikan Constantinople sebagai ibu kota kerajaan dan menukar namanya menjadi Istanbul (Takhta Islam).

Walaupun telah ditalukinya, Muhammad 11 tetap memberikan kebebasan beragama kepada penduduk Constantinople.

Muhammad Al- Fatih

Uthmaniyah kembali bangkit pada zaman Murad 11, dan diteruskan olehputeranya Muhammad 11, yang digelar al-Fatih (Si Penakluk). Pada zamannya, peluasan kekuasaan Islam dilakukan secara besar-besaran. Beliau berjaya menaluki Constantinople.

Dengan jatuhnya Constantinople, maka kerajaan Uthmaniyah semakin mudah menaluki wilayah lain seperti Serbia, Albania dan Hungary.

Abdul Hamid 11

Pada 1876, Sultan Abdul Hamid 11 menaiki taktha. Pemerintahannya bersifat mutlak dan penuh kekerasan. Oleh sebab itu, timbul rasa tidak puas hati di kalangan orang awam dan tentera.

Gerakan penentang yang menentang Sultan Abdul Hamid 11 inilah yang kemudian dikenal dengan nama Gerakan Turki Muda. Sementara itu, kumpulan tentera membentuk jawatankuasa rahsia untuk menggulingkan sultan, seperti Jawatankuasa Perkumpulan Persatuan dan Kemajuan dengan salah seorang pemimpinnya ialah Mustafa Kamal Ataturk.

Mustafa Kamal bersama-sama rakan-rakannya berupaya mengakhiri kekuasaan Sultan Abdul Hamid 11. Pada 1922, Majlis Agung yang dipimpin Mustafa Kamal menghapuskan jawatan sultan dan mengisytiharkan penubuhan Republik Turki.

Peninggalan

Sebagai 'bangsa tentera', Uthmaniyah lebih banyak menumpukan pada kegiatan ketenteraan, sementara dalam bidang ilmu pengetahuan, mereka kurang menonjol.

Oleh sebab itu, dalam khazanah intelektual Islam, hampir tidak ada ilmuwan terkemuka dari dinasti ini.

Bagaimanapun, dalam mengembangkan senibina Islam, kerajaan ini cukup berjasa. Mereka banyak mendirikan masjid yang dihiasi dengan seni khat indah dan bangunan khas lainnya.

Masjid Salimiyyah di kota Adrianople yang dibina pada 1570, pada zaman pemerintahan Sultan Salim 11 merupakan salah sebuah bagunan bersejarah peninggalan Kerajaan Uthmaniyah.

Sabtu, 28 Januari 2012

Adakah sudah laksanakannya.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada semua. Pada kali ini saya ingin berkongsi mengenai salah satu nilai murni yang mungkin telah kita tidak amalkannya.

Amanah ialah bertanggungjawab atau kepercayaan yang diberikan oorang lain kepada diri kita. Sudah tentu setiap insan yang lahir ke dunia in mempunyai amanah atau tugas tersendiri.

Amanah boleh dibahagikan kepada beberapa bahagian iaitu

Amanah kepada pencipta kita. Umat Islam harus memikul serta melaksanakan amanah ini dengan sebaiknya kerana ini adalah tujuan kita berada di dunia. Seterusnya, amanah untuk menjaga anggota serta nikmat yang telah diberikan kepada kita supaya ia tidak membolehkan terjerumus dalam lembah maksiat. Amanah terhadap diri kita perlu kita laksanakan. Selain itu, amanah yang diberikan orang lain kepada kita. Contohnya, pemimpin yang diberikan amanah atau jawatan untuk memimpin rakyat dalam sesebuah Negara kea rah kemajuan dan keharmonian.

Marilah kita sama-sama renungi diri kita. Adakah amanah yang diberikan selama ini telah kita laksanakan? Tepuk dada Tanya diri.

Sedangkan makhluk tidak mampu menampung amanah maka kitalah insan yang dikurniakan akal fikiran yang hanya mampu melaksanakannya. Justeru itu, cubalah sebaik mungkin untuk melaksanakan amanah dengan sebaiknya untuk kebahagiaan diri sendiri dan orang lain.

Tidakkah malu serta menyesal kita apabila kita ditanya allah tentang apa yang kita telah laksanakan amanah pada jalan keredaannya? Jadi sebelum terlambat laksanakan dengan penuh hikmah dan dedikasi sekarang sebelum nyawa ditarik malaikat maut.

Amanah

Selasa, 24 Januari 2012

Selamat Tahun Baru Cina.

Tahun Baru Cina disambut di negara-negara dan wilayah-wilayah yang diduduki oleh ramai orang Cina, seperti
Tanah Besar China,
Hong Kong,
Indonesia,
Macau,
Malaysia,
Filipina,
Singapura,
[1]
Taiwan,
Thailand,
dan juga di
Pekan Cina
di merata dunia. Tahun Baru Cina juga disetempatkan bangsa-bangsa yang kuat dipengaruhi dengan budaya Cina (termasuk memakai takwim qamari Cina), termasuk

Korea
(Seollal),
Tibet
dan
Bhutan
(Losar),
Mongolia
(Tsagaan Sar),
Vietnam
(Tết),
dan
Jepun
hingga tahun 1873 (
Oshogatsu).

]Sejarah

Sebelum
Dinasti Qin,
tarikh perayaan permulaan sesuatu tahun adalah tidak jelas. Barangkalinya, awal tahun ini bermula dengan bulan 1 ketika
Dinasti Xia,
bulan 12 ketika
Dinasti Shang,
dan bulan 11 ketika
Dinasti Zhou
di China. Namun, adalah diketahui bahawa "bulan lompat" yang dipakai untuk memastikan kalendar qamari selari dengan matahari, sentiasa ditambah selepas
bulan 12 ketika Dinasti Shang (menurut catatan tulang orakel yang masih wujud) dan Zhou (menurut
Sima Qian).
Maharaja pertama China
Qin Shi Huang
menukar dan menetapkan awal tahun pada bulan 10 pada
221 SM.
Sama ada Tahun Baru diraikan pada awal bulan 10 atau bulan 1, atau kedua-duanya, itu tidak diketahui. Pada
104 SM,
Maharaja Wu yang memerintah sewaktu
Dinasti Han
menetapkan bulan 1 sebagai awal tahun, yang masih kekal sampai masa ini.




Sambutan Tahun Baru Cina disambut dengan menziarah ahli keluarga saudara-mara dan sahabat, serta penggunaan warna merah yang berlebihan.
Ang pau
diberikan kepada orang muda dan kanak-kanak oleh orang tua dan yang telah kahwin.

[
sunting
]Sebelum Tahun Baru

Pada hari-hari sebelum Tahun Baru Cina, keluarga-keluarga Cina membersihkan rumah mereka secara menyeluruh, kerana mereka percaya bahawa pembersihan ini
menghalau nasib malang dan musibah yang menimpa pada tahun yang berlalu serta menyediakan rumah mereka untuk menjemput nasib baik. Penyapu dan pengumpul
habuk disimpan pada malam sebelum Tahun Baru dan hari pertama agar nasib baik itu tidak boleh disapu keluar. Ada orang yang mengecat rumah, pintu dan sisi
tingkap dengan warna merah. Rumah dihiasi potongan kertas yang ditulis pepatah mengucap kebahagiaan dan kemakmuran dalam bahasa Cina.

Acara terbesar pada malam Tahun Baru Cina ialah
jamuan pertemuan semula.
Hidangan yang terdiri daripada ikan terdapat di atas meja makan untuk tujuan paparan sempena jamuan ini. Di China utara, adalah juga menjadi adat untuk
memakan ladu untuk jamuan ini. Ladu melambangkan kemewahan kerana bentuknya berupa tongkol emas Cina.
Ang pau
bagi ahli terdekat dalam keluarga kadang-kadang diberi sewaktu jamuan pertemuan semula. Paket ini sering mengandungi duit dalam bilangan nombor tertentu
yang mencerminkan tuah dan kehormatan.

Secara tradisi,
ang pau
atau sampul merah (
Cina Tradisional:
紅包,
Cina Ringkas:
红包,
pinyin:
hóng bāo,
bahasa Hokkien
(POJ):
âng-pau;
bahasa Hakka:
hung bao; 利是, 利市 atau 利事,
bahasa Kantonis:
lai shi atau lai see) diedarkan sepanjang sambutan Tahun Baru Cina, oleh pasangan suami isteri atau orang tua kepada muda-mudi yang belum berkahwin. Adalah
satu kebiasaan untuk orang dewasa memberi sampul merah ini kepada kanak-kanak.
[3]

Sampul merah ini sentiasa mengandungi wang, sama ada dua ataupun seratus ringgit. Jumlah wang dalam angpau sepatutnya bermula (bukan berakhir) dengan angka
genap, kerana angka ganjil dikaitkan dengan wang tunai yang ditukarkan dalam upacara pengebumian (帛金,bó jīn). Oleh sebab angka 4
dianggap membawa sial,
kerana perkataan untuk empat sama bunyinya dengan
mati,
maka wang dalam angpau tidak boleh berjumlah 4 ringgit. Sementara itu, angka 8 dianggap bertuah (kerana sama bunyinya dengan "kaya"), maka 8 ringgit selalu
didapati dalam angpau. Kadang-kala syiling coklat dimasukkan dalam angpau.

Sebelum mengakhiri tulisan ini sya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada semua terutamanya kaum yang meraikannya iaitu kaum Tionghoa. Diharapkan anda semua

terus berbahagia dalam menyambutnya.

Jumaat, 20 Januari 2012

Seorang lagi rakan blogger

Assaalamualaikum dan selamat malam semua.

Terlebih dahulu saya ingin memohon kemaafan kerana telah lama kita tidak bertemu dengan catatan yang terkini. Hal ini mungkin disebabkan keadaan dan masa yang tidak menginzinkan.

Ucapan terima kasih juga saya tujukan kepada pengunjung-pengunjung yang sudi mengunjungi blog ini.


Sedang saya mengunjungi blog rakan-rakan saya tertarik dengan catatan di blog Coretan istimewa untuk semua. Catatan memberitahu saya bahawa bertambah lagi ahli blogger cacat penglihatan.

Blogger baru ini juga merupakan rakan saya di Smpk Setapak. Beliau ialah Mohamad Fairus bin Azmi.

Ucapan tahniah saya ucapkan kepada veliau. Semoga beliau terus menulis dan memberikan idea-idea yang bernas kepada kita semua.

Itu sahaja untuk catatan pada kali ini. Semoga kita berjumpa lagi.
Oh, Sebelum terlupa selamat bercuti tahun baru cina kepada rakan-rakanku.

Ahad, 8 Januari 2012

Perubatan Islam?

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia. Terima kasih saya ucapkan kepada semua kerana masih sudi mengunjungi blog ini.

Pada kali ini saya ingin berkongsi mengenai perubatan Islam.

Apa yang anda faham tentang perkara ini? Sebenarnya perubatan Islam adalah satu kaedah perubatan secara alternative yang menggunakan ayat-ayat atau doa daripada alquran.Perkara ini juga diamalkan oleh rasululah S.a.w.

Kaedah ini adalah satu cara mengubat penyakit seperti santau, sihir, saka dan penyakit-penyakit lain yang berkaitan dengan jin ataupun syaitan.

Itulah serba sedikit yang dapat saya kongsikan untuk tatapan anda semua pada kali ini. Semoga kita bertemu lagi.

Selasa, 3 Januari 2012

Selamat kembali ke sekolah

Hari esok merupakan hari pertama bagi memulakan sesi persekolahan bagi murid-murid di Malaysia.

Pastinya mereka semua bersemangat untuk ke sekolah. Walaupun terdapat segelintir yang tidak suka ke sekolah. Seronoknya bila berjumpa ramai kawan dan dapat berkongsi cerita itu dan ini.

Sekolah merupakan institusi pendidikan yang utama bagi murid-murid. Walaupun tujuan utama ke sekolah adalah untuk menuntut ilmu tetapi banyak lagi manfaat yang terdapat di sekolah.

Saya seperti pelajar lain juga akan memulakan riwayat hidupku di sekolah petang ini. Apa yang diharapkan walaupun kita dah nak berpisah tetapi teruslah kekal mengunjungi blog ini.

Saya ingin memohon kemaafan kerana mungkin untuk beberapa tempoh selepas ini saya tidak membuat catatan untuk anda semua. Tetapi saya akan cuba juga sedaya upaya saya untuk menghasilkan catatan untuk anda semua.

Untuk semua rakan-rakanku yang masih belajarsepertiku teruskan usaha anda untuk Berjaya.

Selamat kembali ke sekolah dengan wajah yang ceria dan hati yang terbuka beserta azam yang membara.

Isnin, 2 Januari 2012

Sukan Bola Sepak?

Alhamdulilah bertemu kita sekali lagi. Pada kesempatan ini saya ingin mengenai satu jenis sukan yang sangat popular di dunia iaitu bola sepak.

Bola sepak telah diperkenalkan di China pada abad ke3 Sebelum Masihi. Organisasi antarabangsa yang menyelia permainan ini adalah Persatuan Bola Sepak Antarabangsa [FIFA]. Antara perlawanan yang sangat mendapat sambutan dalam permainan ini adalah Ppiala Dunia. Piala dunia diadakan 4 tahun sekali. Buat pengetahuan Brazil telah merangkul kejuaraan dalam pertandingan ini sebanyak 5 kali.

Sukan ini memerlukan sebanyak sebelas pemain di atas padang termasuk penjaga gol. Setiap pasukan mesti mempunyai sebelas orang pemain yang terdiri daripada pertahaanan, pemain tengah, penyerang dan lain-lain lagi.

Untuk memenangi sesuatu perlawanan strategii yang terbaik amat perluu. Contohnya dalam sukan ini setiap pasukan mempunyai formasi atau kedudukan pemain dalam sebuah pasukan. Biasanhya nombor pertama merujuk kepada pemain pertahanan, kedua untuk pemain tengah dan seterusnya pemain penyerang. Sebagai contoh formasi 442, 432, 332 dan lain-lain lagi.

Setiap pasukan diberi masa 90 minit untuk menghabiskan sesuatu perlawanan yang terdiri daripada 45 miniit pertama separuh masa pertama dan 45 kedua unttuk separuh masa ke dua.

Sekiranya kedua-dua pasukan masih gagal menentukan pemenangnya kaedah masa tambahan sebanyak 30 ninit digunakan. Jika tidak Berjaya menghasilkan jaringan perlawanan diteruskan dengan sepakan Fenalti. Hal ini bermakna setiap pasukan hendaklah melakukan sepakan sebanyak 5 kali.

Gol adalah apabila bola telah merentasi garisan gol.

Sebenarnya itu Cuma serba sedikit yang dapat saya kongsikan. Banyak lagi yang perlu diketahui bagi saya.

Sekian daripada saya harap anda terus kekal di ruang Insan Istimewa.

Salam tahun baru 2012

Assalamualaikum dan salam satu Malaysia kepada semua pengunjung blog ini. Sebelum apapun saya ingin memohon kemaafan kerana kebelakangan ini saya tidak membuat catatan istimewa untuk anda.

Tarikh 1 Januari 2012 telah menjelma. Jadi perkara yang saya ingin ketengahkan tentulah tentang azam atau matlamat anda pada tahun baru ini.

Sebenarnya, azam ini bergantung pada diri anda sendiri kerana diri anda yang tahu apa yang anda inginkan dalam hidupmu iaitu berada di takuk lama atau sebaliknya.

Orang ramai senang berbicara mengenai azam tetapi apakah azam mereka telah terlaksana? Pastikanlah tahun baru ini memberikan semangat yang baru kepada anda semua untuk berubah dari satu anak tangga menuju ke anak tangga yang lebih tinggi lagi.

Betulkan yang biasa dan biasakan yang betul. Renunglah kata-kata ini walaupun kata indah ini selalu anda dengar.

Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat tahun baru 2012 kepada semua. Diharapkan tahun baru ini memberi sinar kebahagiaan untuk kita semua.

Saya ingin me