Halaman

Selasa, 28 Oktober 2014

ilmu tajwid

Asalamualaikum dan salam sejahtera semua. Semoga anda sentiasa sihat. Pada catatan kali ini saya ingin berkongsi berkenaan satu ilmu yang sangat penting yang perlu diketahui oleh umat islam. Ilmu tajwid. Pada mulanya saya perlu menjelaskan tentang kitab alquran iaitu kitab pegangan bagi umat islam. Alquran ialah kalam allah yang diturunkan kepada nabi junjungan Muhammad s.a.w melalui perantaraan malaikat jibril. Ianya merupakan satu mukjizat agung yang kekal hingga hari kiamat. Buat pengetahuan semua, alquran merupakan dedung ilmu yang sangat mukjizat. Oleh itu, ia merupakan panduan dan cahaya kepada kejayaan di dunia dan akhirat. Saya rasakan catatan pada kali ini lebih kepada pengenalan tentang alquran. Pada catatan lainnya kita teruskan dengan pengenalan ilmu tajwid. Saya juga ingin menjelaskan alquran ini bukanlah kitab ilmu tetapi ia adlah panduan yang lengkap jika jika kita pelajarinya. Sebagai contoh, Barang yang baru kita beli tentulah adanya manual atau buku panduannya. Jika barang itu rosak atau tersalah guna kita akan rujuk pada manualnya. Hal ini adalah sama seperti kehidupan kita. Alquran adalah panduan untuk kita sebagai ciptaannya. Antara ilmu yang khusus yang boleh kita pelajari adalah ilmu qiraat, tajwid, tafsir, ulum alquran, serta banyak lagi. Sekian sahaja catatan pada kali ini. Maaf kerana terlebih dahulu saya mulakan dengan pengenalan kepada alquran. Tak dapat masuk lagipun ilmu tajwid. Diharapkan ilmu ini berguna kepada semua yang membacanya. Catatan ini adalah perkongsian berkenaan ilmu yang saya pelajari. Ini tak bermakna saya bijak tapi kita sama-sama belajar. Teruskan kunjungi laman ini untuk banyak lagi ilmu yang lebih menarik.

Tiada ulasan: