Halaman

Selasa, 27 Disember 2011

Pembaca skrin untuk orang istimewa.

Aplikasi pembaca skrin (skrin pembaca) adalah perisian yang digunakan untuk mengendalikan komputer yang cacat penglihatan. Malangnya, harga purata pembaca skrin komersial yang terlalu tinggi, jadi ramai orang buta yang hanya boleh merasa versi demo sahaja. Well, kali ini penulis ingin berkongsi maklumat mengenai beberapa pembaca skrin bebas bahawa orang buta boleh digunakan tanpa perlu membayar uang receh!

Jika saya boleh katakan, pembaca skrin adalah "mata" buta operasi di dalam komputer. Dengan aplikasi ini, buta boleh mendapatkan maklumat tentang teks yang ditunjukkan pada skrin monitor. Teks ditukar menjadi bunyi yang menggunakan teknologi pensintesis pertuturan, jadi keputusan yang boleh didengar oleh orang-orang buta.

Oleh itu, ia boleh ditentukan jika akses kepada maklumat untuk orang buta menjadi lebih terbuka. Terima kasih kepada pembaca skrin membantu, mereka boleh menyemak imbas, bekerja, membuat pembentangan, dan juga menikmati hiburan pada PC atau Notebook.

Walau bagaimanapun, ia ternyata untuk mendapatkan pembaca skrin kos agak mahal. Harga yang paling murah adalah sekitar AS $ 399, dan harga yang paling banyak digunakan boleh melebihi $ 1,000. Untuk nilai, mungkin hanya institusi yang besar atau beberapa buah kumpulan yang mampu, manakala individu yang mempunyai penglihatan mungkin telah mengorbankan sepuluh atau dua puluh bulan gaji boleh membeli.

Sebagai alternatif, orang-orang biasanya buta menggunakan pembaca skrin demo versi perdagangan. Versi demo membolehkan yang cacat penglihatan menggunakan pembaca skrin selama 30 atau 40 minit. Selepas itu, pembaca skrin akan non-aktif dan mengaktifkan semula komputer mesti dimulakan semula. Kursus ini ialah satu amalan yang kurang praktikal.

Berikut adalah beberapa pembaca skrin percuma yang boleh digunakan sebagai penyelesaian kepada masalah-masalah di atas. Walaupun ciri-ciri tidak boleh melengkapkan pembaca skrin komersil, tetapi ia sudah cukup untuk digunakan sebagai alat untuk aktiviti pengkomputeran setiap hari.

Walau bagaimanapun, penulis tidak akan membincangkan secara terperinci kerana ia akan memanjangkan artikel ini. Penulis hanya mahu memperkenalkan, supaya orang ramai boleh berkongsi maklumat ini kepada mereka yang memerlukan.

Kriteria yang saya gunakan dalam memilih pembaca skrin bebas adalah seperti berikut:

- Sentiasa mengemaskini. Sesetengah pembaca skrin telah jatuh bebas, jadi ia tidak lagi dikemas kini, dan sudah tentu tidak boleh digunakan pada sistem operasi semasa.

- Stabil. Pembaca skrin bebas ini berjalan dengan lancar, sekurang-kurangnya untuk komputer dengan spesifikasi terkini.

- Menyokong aktiviti pengkomputeran umum (Lompat ke sistem operasi, aplikasi Pejabat, dan internet). Penulis memastikan cacat penglihatan boleh menikmati hiburan atau bekerja di pejabat dengan menggunakan pembaca skrin bebas ini.

1. Suara Lebih

Suara Lebih pembaca skrin dibuat kepada output lalai produk Apple, kedua-dua Mac dan iDevice. Pembaca skrin boleh digunakan secara langsung sebagai Mac atau iDevice membolehkan.

Bagi permohonan pertama pihak seperti sistem program operasi lalai, Suara Lebih berjalan lancar tanpa suatu halangan. Dalam erti kata lain, orang buta tidak akan menghadapi kesukaran untuk mengakses ciri-ciri asas peranti.

Mac (iMac, Macbook): Tekan Perintah pintasan + F5 atau beralih daripada menu persediaan (accessibility).

iDevice (iPod, iPhone, iPad): Aktifkan pilihan Tetapan> Umum> Akses. Juga boleh diaktifkan dari iTunes melalui pilihan Akses Sejagat (selepas iDevice disambungkan kepada PC atau Notebook).

2. Akses Sistem To Go

Akses sistem To Go pembaca skrin secara percuma dari versi komersial, akses Sistem. Untuk boleh menggunakan sambungan internet diperlukan, kerana pembaca skrin tidak dipasang, ia pergi dalam talian.

Untuk menjalankan, sila pergi ke www.satogo.com laman web. Ia akan menjadi suara yang akan memberi petunjuk kepada pengguna yang cacat penglihatan dalam memasang Sistem Akses To Go.

Akses Sistem To Go boleh berurusan dengan kedua-dua Windows aplikasi sedia ada, dan beberapa aplikasi biasa seperti Microsoft Office, Winamp, dan Skype.

Well, pembaca skrin adalah sangat berguna apabila orang-orang buta perjalanan kemudahan awam seperti perpustakaan atau kafe Internet. Akses Sistem Untuk Pergi tidak memerlukan pemasangan, komputer digunakan sebagai tuan rumah tidak perlu diganggu.

Walau bagaimanapun, mungkin agak sukar apabila komputer tuan rumah tidak memberi keizinan untuk melaksanakan fail EXE, kerana Akses Sistem To Go perlu memuat turun dan melaksanakan fail permohonan utama (saiz 3MB).

Kelemahan Sistem To Go, sudah tentu, terletak dalam perkara sambungan internet itu sendiri. Jika sambungan perlahan atau pecah, maka Akses Sistem To Go akan berdiam diri seribu bahasa, dan ia pasti membuatkan orang buta kehilangan hubungan dengan komputer.

3. NVDA (Desktop akses Visual merokok)

NVDA adalah sumber skrin berlesen terbuka pembaca yang dibuat oleh akses NV. Untuk mendapatkan, sila melayari laman web di www.nvda-project.org.

Walaupun percuma, keupayaan NVDA ibu jari. Di samping itu mempunyai fungsi-fungsi yang sama kepada Sistem To Go, NVDA juga menyediakan ciri-ciri yang membolehkan orang buta untuk mengendalikan tetikus (jika tetikus digerakkan akan berbunyi menunjukkan kedudukan tetikus).

NVDA ini boleh didapati dalam dua perisa, pemasang dan mudah alih. Pemasang boleh dipasang pada PC, mudah alih dan boleh salinan ke cakera flash dan boleh dijalankan tanpa pemasangan.

Sekali lagi ini adalah sangat berguna apabila dalam perjalanan ke satu cara biasa komputer yang cacat penglihatan tidak dilengkapi dengan pembaca skrin, kerana NVDA langsung boleh dilaksanakan (laksana EXE memerlukan keistimewaan pentadbiran).

Penulis pendapat

Dengan artikel ini, Indonesia dijangka lebih ramai orang yang tahu bagaimana untuk memberi orang-orang buta akses kepada dunia maklumat melalui komputer pada kos yang 0000. Sekurang-kurangnya ini terpakai kepada perolehan pembaca skrin sebagai satu cara untuk cacat penglihatan dan interaksi komputer.

Oleh itu, orang-orang buta yang tinggal di jauh atau yang kurang bernasib baik walaupun mampu untuk pengkomputeran. Hanya memberikan ciri-ciri komputer netbook komputer dan melampirkan pembaca skrin secara percuma, dan buta malah dapat menggunakannya.

Dalam dunia pendidikan, peluang untuk mengambil bahagian dalam pembelajaran dengan komputer menggunakan visual kecacatan menjadi lebih terbuka. Sekolah tidak perlu untuk menghabiskan dana yang berlebihan untuk menyediakan pembaca skrin, kerana aplikasi yang penulis yang disebutkan di atas sudah boleh mengendalikan aplikasi yang biasa digunakan untuk menyiapkan tugasan sekolah.

Maklumat ini juga boleh disebarkan kepada pengurus kemudahan awam seperti perpustakaan atau kafe Internet. Sesungguhnya tidak terlalu sukar untuk memasang pembaca skrin percuma yang saiznya agak kecil. Jadi, jika terdapat cacat penglihatan pelawat yang datang, pengurus boleh menghidupkan skrin dan pembaca yang cacat penglihatan boleh mengambil kesempatan ini kemudahan awam.

Perkara terbesar bahawa penulis dan cacat penglihatan rakan-rakan yang lain bermimpi, sudah tentu, adalah penciptaan peluang akses maklumat yang lebih besar bagi orang-orang yang cacat penglihatan. Pembaca skrin percuma boleh dijangka menjadi salah satu penyelesaian dalam merealisasikan impian itu.

Tiada ulasan: